In vuur en vlam

9 november 2022 - Ciudad de México, Mexico

Er is zoveel dat ik wil vertellen over de afgelopen 2 weken, want er is zoveel gebeurd! Maar ik zal het proberen enigszins samen te vatten, zodat je niet al te veel hoeft te lezen ;). Ik ga wat vertellen over de dag dat ik officieel voor God heb gekozen. Over hoe we hebben geëvangeliseerd tijdens de dagen rond De Dag van de Doden en tot slot over wat ik heb ontdekt over mezelf.

Burning Hearts

In week 4 was het thema 'Burning Hearts'. En oh wat heeft mijn hart heeft gebrand. Op maandag hadden we 'giving time' met onze groep. Dit hield in dat iedereen dingen aan elkaar ging geven, we vroegen aan God wat we moesten geven en aan wie. Nadat ik iets had gegeven vroeg ik aan God of er nog iets anders was dat ik moest geven en hij zei 'Ja', 'Je ziel'. Onmiddellijk kreeg ik tranen in mijn ogen, dus ik wist dat het God was die tegen mij sprak en ik wist dat het me raakte. Toen vertelde ik dit aan iedereen en vroeg ik ze of ze voor mij wilden bidden terwijl ik voor het eerst echt mijn hart aan God gaf. Ik kan niet de juiste woorden vinden om dit te beschrijven. Het was heel mooi, maar tegelijkertijd ook pijnlijk maar toch ook weer heel prettig.

Deze week heeft mijn ogen geopend naar veel dingen over mezelf en God heeft heel vaak tot mij gesproken, tijdens en na de lessen. Ook zagen we een geweldige documentaire over de groeiende ondergrondse kerk in Iran. De documentaire heet 'Sheep among wolves' (ik geloof dat wij deel 2 keken) en het is absoluut een aanrader!

Life fest

Vorig weekend op zaterdag mochten wij het 'Life Fest' openen met worship. Het Life Fest is een evangelisatie evenement dat werd georganiseerd door iemand van onze basis. Hierbij werkte onze basis samen met andere kerken uit de buurt (van verschillende stromingen) om mensen te bereiken op de avonden van Halloween, de Dag van de Doden en daartussenin. Hier worden Halloween en de Dag van de Doden best wel extreem gevierd, mensen lopen rond in de gekste kostuums en er wordt veel meer aan hekserij gedaan op straat dan normaal gesproken. Dit is dus het ideale moment om te evangeliseren, want wat de duivel gebruikt voor het kwaad, gebruikt God voor het goede!

Op zondag hadden we een circus workshop waarbij we hebben leren jongleren en vuurspuwen! Ook hebben we een paar acrobatiek oefeningen en wat drama's geleerd wat we allemaal in de avond hebben gebruikt voor evangelisatie. We stonden op een groot plein en daar maakten we met de hele groep een grote cirkel. Toen begonnen we met het met vuur jongleren en vuur spuwen wat alle mensen naar ons toe trok. Vervolgens deden we de drama's en acrobatiek waar een christelijke boodschap achter zat. In totaal stonden er ongeveer 500 mensen te kijken, de mensen waren aan het dringen om te kunnen zien wat er gebeurde! Toen we klaar waren ging een grote groep van mensen van de basis bij iedereen langs om te evangeliseren.

Die Maandag hebben we een evenement mogelijk gemaakt in een grote sportzaal waar heel veel mensen naar kwamen kijken en vooral ook veel kinderen! Het was heel mooi om te kunnen zien wat er gebeurde en hoe iedereen aangesproken werd door het evangelie.

Día de Muertos

En toen dinsdag was het zover: Día de Muertos, de dag die ik eigenlijk een beetje vreesde vanwege de verhalen die ik erover gehoord had. En deels was het inderdaad waar. Het hele centrum van onze wijk Coyoacan stond vol. De straten stonden vol en de atmosfeer was nog erger. Overal om mij heen werd feest gevierd; overal waren eettentjes en er waren kermisattracties met keiharde muziek, maar door dat alles heen voelde ik hoe geladen de omgeving was. Ik voelde als het ware de boze geesten die overal waren. Ik moest echt heel erg focussen op God en op zijn stem tussen alle andere boze stemmen om mij heen om het te doorstaan. Wat ook hielp was voor mezelf zachtjes worship liedjes zingen. Maar het was zo gek om mee te maken.

Het was alsof iedereen geblinddoekt was en wij als christenen de enige waren die zagen. Het voelde alsof wij als het ware oplichtten tussen alle anderen. Helemaal toen we begonnen met worship in het midden van een soort parkje. We vormden een cirkel en begonnen te zingen terwijl iemand gitaar speelde en wat luchtte dat op! Ik merkte toen echt de kracht van worship. Het helpt je volledig te focussen op Hem en het vervulde mij van vreugde en haalde al mijn zorgen weg! Ook trokken we onwijs veel bekijks met ons enthousiasme.

Later heb ik ook zelf voor het eerst geëvangeliseerd, samen met een van mijn leiders. We hebben tegen een koppel gesproken en we hadden een super goed gesprek met 2 meisjes. Ik kon in het Engels spreken en hij vertaalde het dan in het Spaans en als hij in het Spaans sprak, had ik vaak enigszins een idee waar hij het over had! Het was ongelooflijk tof om mee te maken hoe je geleid kan worden door God en de Heilige Geest terwijl je met mensen praat over het geloof en over dingen waar ze mee zitten. En het was nog mooier toen we voor ze mochten bidden!

Ik heb contact gehouden met 1 van de meisjes en ik heb haar uitgenodigd voor worship night die week, en ze kwam met de vriendin van haar waar we ook mee gesproken hadden! Nu nog steeds heb ik contact met haar en praat met haar over de vragen die ze heeft over het geloof en over dingen als het lezen van de Bijbel. Het enige ding is dat ze op dit moment geen papieren bijbel heeft en dat vindt ze erg jammer, dus ik ben er over na aan het denken om haar een bijbel te geven, maar daar ga ik over bidden.

Father Heart of God

Afgelopen week was het thema Father Heart of God. Dit ging voornamelijk over hoe de relatie met mensen dicht bij je, zoals je ouders en je gezin en je familie, je relatie met God beïnvloed. En ook over 'emontional healing'. Aan het begin van de week dacht ik dat er helemaal niks mis met mij was. Tegen het einde van de week had ik een rijtje aan dingen waar ik aan moet gaan werken. Maar God is bij mij dus ik maak me nergens zorgen over!

Hasta luego!

1. Esther:
    9 november 2022
    Het emotioneert mij te lezen hoe God in zo’n korte tijd jouw leven verandert/ aanraakt en dat van de mensen om jou heen. God bless!
  2. Frans van Hoffen:
    9 november 2022
    Lieve Elin, wat een geweldig verhaal! Prachtig en hartverwarmend om te lezen.
    Hoe nodig is ons 🙏 voor je.
  3. Merel ;):
    11 november 2022
    Wauw Eeltje ik sta versteld van je verhalen. Wat heftig om mee te maken!! Je verwoord het wel echt fantastisch moet ik zeggen! We nemen je zeker mee in onze gebeden schat!!
    We’re thinking of uuuu💚💖
    Amen Jezus bloed bevrijd!
  4. Muella:
    13 november 2022
    Wat mooi Elin hoe je aanbeet groeien bent! En ook dat je ervaart hoe de Heilige Geest je de woorden geeft en leidt in de gesprekken. Als wij in beweging komen, gaat God dat zegenen. Blessings!😘🙌